Zvoki sprememb
18.05.2018 @ 08:00 - 10:00
V petek, 18. maja 2018, vas v okviru Mednarodnega muzejskega dne vabimo na dogodek, ki je namenjen predstavitvi dveh evropskih projektov, v katera je vključen Tehniški muzej Slovenije. K sodelovanju smo povabili umetnika Gašperja Torkarja, da v okviru projektov Sounds of Changes/Zvoki sprememb in ICYDK: Če slučajno še ne veš, posnete zvoke uporabi, interpretira in predstavi v muzejskem okolju.
Gašper Torkar je umetnik, ki deluje na področjih zvoka in poezije. Leta 2013 je pri LUD Literatura izdal svoj pesniški prvenec Podaljšano bivanje, 2017 pa svojo prvo glasbeno izdajo Dreams of Others pri založbi Kamizdat. Glasbo pod svojim imenom ustvarja za različne kontekste, od klubskih do gledaliških do intermedijskih.
Zvok je nepogrešljiv del našega dela in vsakdanjega življenja. Vedno je prisoten, če ga opazimo ali ne. Predstavlja pomemben vidik, ko želimo doživeti, raziskati, obnoviti in razumeti različne pokrajine, okolja in kulturno dediščino. Zato moramo zvoke iz različnih delov Evrope posneti in jih ohraniti, da bi lahko preučevali in poglobili naše razumevanje zgodovine, učili o njej in omogočili mladim, da odkrivajo evropsko zgodovino industrijske družbe na nove in vznemirljive načine.
Tehniški muzej Slovenije je skupaj z muzeji iz Švedske, Nemčije, Finske in Poljske vključen v evropski projekt Sounds of Changes/Zvoki sprememb. Cilj projekta je zbrati zvoke iz preteklih in obstoječih delovnih okolij v Evropi in ustvariti javno dostopno bazo podatkov. Poudarek je predvsem na beleženju »ogroženih« zvokov, ki so bili nekoč del naših življenj, a počasi tonejo v tišino.
»Posnetki, ki nastajajo v okviru projekta so odlično izhodiščne za odkrivanje tujega zvočnega sveta – preteklosti. Vsak od njih vsebuje svoj lasten fizičen prostor, težo, gibanje in pomen. Skozi specifičen modus poslušanja so že sami posebej glasba. Ko pa v proces vključiš še sodobna digitalna orodja in kompozicijske tehnike, se iz njih odprejo skriti svetovi, ki imajo svojo lastno težo, gibanje ter prostor. V teh tujih in vendar še vedno dostopnih svetovih se pomen tvori na nove, neznane načine.«
»Za kompozicijo št. 1 sem večinoma uporabil široko paleto kovinskih zvokov od manjših naprav in orodji do večjih industrijskih obratov. Zanimivi so mi bili predvsem zaradi bogate teksture in več možnosti za dodatno obdelovanje.«
»Za kompozicijo št. 2 sem se osredotočil na zvoke pisalnega stroja in zamišljeno vzdušje, ki ga njegova virtualnost prikliče in so razširjeni in poglobljeni s klavirjem.«
»Intelektualna lastnina je v informacijski dobi hitrega pretoka informacij tudi na področju glasbe večplasten pojem. Internet, kjer poteka večina njenega dometa, je tako lahko področje razlastitve skozi piratsko presnemavanje, kot tudi opolnomočenje posameznikov in manjših glasbenih založb, ki jim internet nudi orodja in platforme za avtonomno poslovanje, ki zaobide mnoge tradicionalne »vratarje« in posrednike. V mnogih državah nadomeščajo še ne dolgo nazaj vseprisotno piratizacijo glasbe s plačljivimi, a hkrati dostopnimi modeli poslovanja. Ti, vsaj načeloma zagotavljajo, da so avtorji pošteno kompenzirani in da se avtorske pravice na področju glasbe spoštuje. Kljub konstantnemu vmešavanju kapitala, se razvijajo vedno novi in pravičnejši modeli distribucije, ki povezujejo ustvarjalce s svojimi poslušalci in uporabniki.«